Sök:

Sökresultat:

4247 Uppsatser om Status position. - Sida 1 av 284

Status i grupphierarkin : om barns sociala interaktioner

In this study the author attempts to identify factors that are determinants for why some pupils in Swedish grade school have high status in comparison with their peers. The study takes on the characteristics of both an ethnographic and a literature study by comparing the findings of interviews carried out with students of a first grade class with previous research. The study identify several tools for analyzing of how status may be understood in specific situations.The study also finds that important factors for gaining high status amongst children in aschool classes might be the ability to apply access strategies to get accepted in social interactions, such as game play, have the ability to create games that are enjoyed by peers and social skills, to name a few. Overall the study shows that children's game play with each otherare crucial for their social interactions and their social position. The study also show that children that have earlier established relationships with other children in a specific group alsohave a better opportunity to establish a high Status position..

Status och roller. Barns uppfattningar om fördelning av status och roller i grupper.

Mitt syfte med detta arbete är att studera hur barn själva ser på fördelningen av roller och status i en grupp. Jag har samtalat med barn om vilka faktorer som har betydelse för att få en hög position i en grupp, samt hur de ser på sin egen roll och status och om barnen har en medvetenhet om roll- och statusfördelning. Jag har försökt att göra en sammanställning av barnens svar och jämföra dessa med litteratur som belyser ämnet. I litteraturen har jag försökt att även ta med aspekter som på skilda sätt belyser konsekvenserna av status och roller. Sammanfattningsvis kan sägas att min undersökning visar att barn som exempelvis är aktiva och bra på sport tilldelas en hög position i kamratgruppen.

Musikämnet och dess status

The Music Subject and its Status in School.

Interna attraktiviteten hos säljtjänsten inom ABB Sverige

Title: The internal attractiveness of the sales position within ABB SwedenProblem: What is the cause of the low internal applicants for the sales position at ABB?Purpose: To identify why there are so few internal applicants for the sales position at ABB.Method: In order to achieve the purpose of the study, a survey was conducted amongst the employees of ABB. The target groups were sales managers, sellers and other employees. The result from the survey where then analyzed based on the theory chapter. Conclusion: A GAP-analysis showed a difference in the attitude towards the sales position at ABB.

Attribution av beteenden : Spelar status och kön någon roll?

Status handlar om en persons position i en hierarki inom en viss grupp. Det är inte en egenskap utan något som uppstår i relationen mellan människor. Syftet med denna studie var att kartlägga eventuella skillnader vad gäller hur människor attribuerar kvinnors och mäns statusbeteende. Med hjälp av en egenframtagen enkät samlades data in från 57 studenter vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet. Data analyserades med hjälp av en variansanalys.

Idrott och Hälsa lärares status : En kvalitativ studie utifrån Idrott och Hälsa lärarnas syn på sin status

Uppsatsen är en kvalitativ studie där status på Idrott och Hälsa läraren ligger i fokus. Den utgår från sex stycken utbildade lärares syn på både sin egen status men även sin syn på Idrott och Hälsa läraren i ettstörre perspektiv. För att svara på detta är uppsatsen uppdelad i olika områden där den dels lyfter upp vad status innebär i mer allmän forskning samt en del där fokus är på ämnet samt läraren i Idrott och  Hälsa och dennes status. Dessa två delar, den allmänna samt den mer idrottsinriktade forskningen ställs sedan mot de åsikter och synpunkter som de sex intervjuade lärarna har uttryck i intervjuerna. Det huvudsakliga syftet har varit att utifrån forskning och de sex semi-trukturerade intervjuerna försöka få en bild av hur Idrott och Hälsa lärarens status är i dagens skola och även varför lärarna i fråga tror att den ser ut på det viset.

Kärnfamiljens status : En studie om kärnfamiljens status som ideal och norm i familjerättssekreterares arbete med familjer

In Nuclear family as status Dennis Wijk examines if and how the nuclear family ideals and norms permeates family law secretaries work with families. The aim of the study is to investigate if the nuclear family has the status of ideals and norms in the family law secretaries practice. In order to achieve the aim of conducted four interviews with family law secretaries in Stockholm city. The interviews have been the main data collection. Theoretical concepts which are central in the study are: the nuclear family, institution, ideals, standards, and established and outsiders.

This is me, take it or leave it liksom. En fokusgruppsstudie om hur ungdomar talar om identitet, status och utanförskap

Syfte och frågeställningar: Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka hur ungdomar pratar om identitet, status och utanförskap ställt i relation till fritid och idrott som identitetsskapande arenor. För att besvara detta syfte utgick vi från följande frågeställningar; Hur pratar ungdomar om identitet, status och utanförskap? På vilket sätt påverkar fritid och idrott ungdomars identitetsskapande? Vad får utanförskap och status för inverkan på ett identitetsskapande?Metod: Studien utformades abduktivt och baserades på en kvalitativ metod. Empirin samlades in genom tre halvstrukturerade fokusgruppsintervjuer med ungdomar över 15 år och själva urvalet baserades på en blandning av kvot- och snöbollsurval. Själva studien utgick från tre centrala begrepp (identitet, status och utanförskap) som diskuterades och ställdes i relation till varandra.

Människan - en gruppvarelse : en kvalitativ studie om grupperingars och status betydelse för elever i årskurs 9

In this study, five qualitative interviews were conducted, four of those with pupils and one with a teacher, in grade 9. Humans - a gregarious creature written in the context of status and hierarchy, aims to study how these students in grade 9 are grouped and how you look at each other in and between these groups and also in terms of status between and within the group. Using the concepts of identity, adaption, exclusion and the meaning of emotions with the chosen theoretical concepts by Goffman and, Elias and Scotson the purpose of this study has been answered. The results showed that the students were quite flexible between the groups in their class; most of them were part of a small group that consisted of their ?close? friends.

Kamratkulturer på förskolan. : En observationsstudie kring 1-3 åringars lek i förskolans vardag

The purpose with this study was to find out about the preschool toddler?s peer-cultures. I also wanted to understand how these peer-cultures were shown.My questions are as following:What is it that the children interpretive and reproduce in their play?How do children gain access to play?How do children exclude each other?What position of status can be seen in children´s play?I used observations as the method to find the answer to these questions. These observations where implemented during five occasions at two different preschools.

Sjukgymnasters upplevelser av yrkets status i Australien och Sverige: en kvalitativ studie

Status är ett brett begrepp som kan definieras på många olika sätt. Status ställs ofta i samband med yrke och många människor har en uppfattning om vilken status olika yrkesgrupper har. Det finns motsägelsefulla resultat från tidigare studier om hur sjukgymnaster upplever yrkets status. En studie visar på att yrkets status är hög medan Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund menar att den behöver förbättras. Syftet med studien var att beskriva hur yrkesverksamma sjukgymnaster i Australien och Sverige upplever sjukgymnastyrkets status samt vad som kan förändras för att påverka yrkets status.

Kvinnors roller i vikingatiden : utifrån exemplet Birka och skriftliga källor

This essay discusses the issue of the role of women and also whether they could obtain a strong social position during the Viking Age. Moreover, it does discuss the question of how frequent women were present in Viking Age scriptures, art and archaeological artefacts in comparison to our view of women and her position in the modern society. The archaeological material used is in majority that found in Birka, such as burial and habitational findings. These objects, as well as other comparable and similar findings from other places, when put together with written sources, show that women had different roles in the society. She was able to have a strong social role during the Viking Age not only becauseof the status her family had but also because of her own merit depending of her skills and ability.The archaeological findings found in female graves and other findings in the area, suggest a specializing within both textile production and trade for the women.

Varför får inte jag vara med? : Hur social status i skolan kan påverka elevers psykiska hälsa

Denna litteraturstudie har som syfte att undersöka hur elevers sociala status i skolan påverkar elevernas psykiska hälsa utifrån ett sociokulturellt perspektivt. Litteraturstudien utgår från tidigare utförd empiri som har återfunnits genom sökningar i olika databaser. Genom att använda svenska och engelska sökord har studien funnit relevant nationell och internationell forskning kring elevers sociala status och psykiska hälsa. Studiens resultat påvisar klara samband mellan social status och psykisk hälsa. Resultatet visar även att elever som tillskrivs en låg status i skolan i många fall utvecklar psykisk ohälsa under skoltiden eller senare i livet.

Skillnader i uppvisat bias mellan utmanare och försvarare av status quo

De som förespråkar en ändring av det rådande läget (status quo), inom exempelvis politik, har visat sig vara mer påverkade av naiv realism än de som vill behålla status quo. Ytterligare studier visar att den politiska tillhörigheten kan vara av betydelse för hur påverkade av naiv realism dessa utmanare är. I två studier har det testats om naiv realism påverkas av positionen till status quo (utmana eller försvara) eller av den politiska tillhörigheten. I båda studier har en tydlig favorisering av den egna gruppen påträffats, samt att personer i utmanarposition gentemot status quo gjorde signifikant större skillnad mellan ingrupp och utgrupp än vad försvarare av status quo gjorde. Den politiska tillhörigheten visade sig inte vara av betydelse.

Revisorns position och identitet

Inledning: Vilken position en revisor innehar kan bero på ett flertal faktorer. Bland annat styrs revisorns position av revisionsbyråns krav och demografi. Revisorns identitet är också något som kan påverkas av en rad olika faktorer, vilka skapar incitament för att revisorn identifierar sig med revisionsbyrån, klientföretaget eller professionen. Då det även har visat sig att relationer inom revisionsbyrån, klientföretaget eller professionen kan påverka revisorns position, är det då möjligt att det finns en samvariation mellan revisorns identitet och position? Problemformulering: Vilka faktorer påverkar revisorns position och identitet? Hur samvarierar revisorns identitet och uppnådda position? Syfte Syftet med denna uppsats är att förklara vilka faktorer som påverkar revisorns position och dess identitet samt hur revisorns identitet och position samvarierar.

1 Nästa sida ->